RSS

Khamis, 13 Januari 2011

SUSAH NAK ISTIQAMAH

Bismillah.

Alhamdulillah,dah masuk tahun 2011,tapi diri ni susah nak istiqamah menulis. Banyak yang ingin dikongsikan tapi tangan ni malas nak menaip ke atau apa tak tahu lah. Alhamdulillah, malam ni ( sebenarnya pagi) diberi kekuatan untuk menulis sesuatu. Tajuk kat atas sangat umum, kenapa susah nak istiqamah tu ana tujukan persoalan pada diri sendiri. ISTIQAMAH. Takut mendengar perkataaan ni sebenarnya. Istiqamah dalam ibadat, dalam belajar, berdakwah dan lain-lain. Amalan yang disukai Allah ialah amalan yang istiqamah walaupun apa yang dibuat itu benda kecil. Contohnya, setiap minggu, bersedekah. Walaupun nilainya tak besar tapi secara konsisten, itu amalan yang mulia.

Macam mana nak istiqamah, terpulanglah..tapi cara yang sesuai, jika perkara tu baru nak mulakan, kita mulakan perlahan-lahan,jangan terus amalkan secara terburu-buru setiap hari. Mulakan dengan setiap bulan kemudian 2 minggu sekali, seminggu sekali, 2-3 hari sekali, akhirnya perkara tu jadi istiqamah setiap hari.

Akhiri dengan terjemahan ayat Al-Quran yang mendifinisikan maksud istiqamah :

" Oleh itu, hendaklah Engkau (wahai Muhammad) sentiasa tetap ISTIQAMAH sebagaimanana yang diperintahkan kepada mu, dan hendaklah orang-orang yang rujuk kembali kepada kebenaran mengikutmu berbuat demikian, dan janganlah kamu melampaui batas, sesungguhnya Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan. Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim maka (kalau kamu berlaku demikian), api neraka akan membakar kamu, sedang kamu tidak ada sebarang penolong pun yang lain dari Allah, kemudian (dengan sebab kecenderungan kamu itu) kamu tidak akan mendapat pertolongan."

( Huud 11: 112-113)

Wallahu a'lam.

0 ulasan:

Catat Ulasan