RSS

Selasa, 30 November 2010

Hikmah ianya rosak

Bismillah.

Assalamualaikum. Berbulan sudah blog ini dibiarkan bersawang,kalau boleh nampak, blog ni dahpenuh dengan serangga-serangga agaknya. Mungkin kekangan masa dan sikap diri sendiri yang malas untuk menulis. Faktor yang paling besar ialah diri sendiri sebab kalau nak cakap masa, lebih ramai orang yang lagi sibuk dari ana tapi blog mereka tetap diupdate setiap masa.Satu sebab yang merajinkan ana untuk menulis semula ialah dah berjanji pada diri selepas laptop kesayangan ni dirawat,ana akan mengupdatenya. Jadi terupdate lah blogku. Alhamdulillah..sayang lenovoku..



Bila bercerita mengenai laptopku yang rosak, banyak pengajarannya. Sebelum laptop ana rosak, laptop seorang sahabat rosak jugak (sampai sekarang). Ujiannya lagi besar, mungkin sampai berbulan atau bertahun laptop itu akan rosak. Moga Allah permudahkan urusan sahabatku. Laptop ana baru digunakan setahun lebih tapi dah rosak hard disk. Lepas tu,ana hantarlah ke kedai di API untuk dirawat. Tak sampai sehari,siap sudah. Jadi, banyaklah terbang duit-duitku kerana laptop ini. Tapi apa pun,Alhamdulillah.


Apa yang boleh dikatakan bila melalui situasi ni, ana rasa kadang-kadang manusia ni sangat banyak bergantung pada alatan yang manusia cipta sendiri. Macam analah,bila takde laptop, susah, nak buat assignments nak contact dengan kawan-kawan, nak buat kerja-kerja dakwah lain. Padahal benda tu boleh je nak buat tanpa ada laptop. Teknologi manusia sendiri yang telah melalaikan. Dan bila takde laptop,lagi banyak masa ana diluangkan untuk study dan membaca. Pengajaran di sini, jagalah laptop anda dan gunakanlah ia sebaiknya.

Selepas baiki laptop tu, ana tanyalah apa punca hard disk boleh rosak, jawapannya,sudah tiba masanya untuk rosak...hmmm..agaknya ana memang tak berpuas hati dengan jawapan tersebut. Bila search dalam google,tak bayak maklumat jugak, 1 je..

Bila laptop kita selalu hang, then,kita offkan dia dan start semula. Tindakan reset semula ini menyebabkan hard disk mengalami bad sector dan rosak.(haha,patutlah,ana selalu lah jugak buat camni). Sepatutnya, cari punca laptop hang dan atasinya supaya hard disk tahan lama. Wallahua'lam..


0 ulasan:

Catat Ulasan